Followers

Monday 9 December 2013

PCC Specialized Presidential Ride 2013.




8 Dec 2013, Semenyih Fish Valley.. alhamdulliah semuanya berakhir dengan selamat. Segala cerita2 pak ayub ngan YB yg tak masuk akal benar2 terjadik. Fadzlone pun cakap tahun ni mmg paling lepak berbanding tahun2 yg lalu. Bukan pasal trailnya.. tp pasal takde air bantuan..dehydrated..  bagi aku yg 1st time masuk ni mmg kali ni betul2terkena.. sampai tertido dlm trail..huhuhu

Terpalit satu kenangan paling indah dan paling gila dalam sejarah aku mengayuh beskal MTB ni .. 6 jam kayuh .. 1/2 jam jem.. 1jam lebih nolak... 1/2 jam tido... mmg gila punya trail.. Event ni lain dari yg biasa aku masuk. YOU PAY FOR THE PAIN. Itu ajelah kesimpulan ringkasnya. Event ni kira lesen MTB la yg geng2 PTK wajib amik selain Plentong, Ulu Yam dan Kayuh Lasak.

Segalanya bermula 2 bulan lepas bila YB ajak masuk PCC.. geng PTK buat senyap je pasal rasanya event ni tertutup.. takde pun open registration dlm FB mcm event2 lain.. jadik mulanya aku ajela wakil tunggal PTK  kat PCC .. . tapi bila si Fadzlone cerita2 pasal PCC kat kedai mamak pagi Sabtu sebelum bertolak..tambah aku pulak yg membakor.. jiwa Amir PTK dah tak tenang dah.. rezeki dia ada 2 pasport kosong (Sham ngan Botak) tak pegi.. jadiknya Amir, Arief ngan Azmi Mr Navigator ( ni pun dapat tiket ihsan kawan adik dia kot) bertolak jugak dr JB mlm2.. mana tahan.. takkan nak dengar cerita Mr T @ King asyik membakor tentang kehebatan dan kegilaan trail PCC sorang2.. hahaha

Terima kasih kepada YB yg menyelitkan nama aku yg tak malu ni campur sekali ngan otai2 CM. .. aku yg mmg dah biasa mengkari ni terasa janggal jugak mulanya nak campur diorang.. tapi diorang sempoi.. walaupun sehari campur diorang rasanya aku dah boleh ingat nama2 diorang ni.. dari si Azam . Azmi CM..Hakim.. Shafiz..Along.. Abg Joe ngan anaknya Afiq.. Amir HSA (malu aku ngan bro ni pasal x jemput jadik medic kat SAXC, lupa gila ), Helmy, Dot yg mmg kelakor rupanya, panjang wacycle, dan pastinya penasihat aku Fadzlone ( teringat masa mula2 kayuh kat Legend.. dia ni la bawak aku ke lembah kesesatan..hahaha )

Ketua rombongan kami adalah Azam.. mmg cool orgnya.. Total rombangan kami dalam 17 kot.. bertolak jam 11 pagi.. Dalam bas kecoh jugakla dgn gelagat Dot..YB.. panjang dan Fadzlone.. pulak tu layan cerita KL Ganster 2.. best layan dialog gangster ni.. "Lu ingat main PS ke ada level2.. abag jai.. tora-tora mintak izin yea.. hahaha" Sampai Kajang.. mencekik Sate Kajang dulu. maghrib jugak baru check-in kat YL Hotel..

Cerita2 menarik yg korang tak ada.. :

Goodies bag : mcm biasa, T-shirt design cun.. ada power bar ngan passport yg tahan lasak..
Base : Biasanya buat event kat dewanla.. sekolah la..airportla (eleh SAXC la tu) tapi di PCC.. atas bukit daa.. ada kolam mancing ikan .. Fish valley namanya.. cantik & tenang sungguh jiwa bila sampai situ .. mmg terselah view gunungnya.. ada beberapa khemah utk organizer tu je..takde langsung stage..  tp siapla ngan gelung Specialized.. redbull..  mmg simple je..

Pelepasan : Mmg Cap Ayam Tua terbaik .. kat sini main lepas mcm tu je.. briefing sikit.. takde nyanyi2 negaraku..takde segalanya.. event kalo takde CAT sbg emcee mmg kurang serinya. Bila berlepas pun tak payah sibuk2.. pasal mmg dah jem.. lagipun mmg dah set dlm kepala ni bukan race.. jadik masing2 takde yg sibuk berlumba2.. rilek je..

Marking : marking pakai kertas pink size buku 555 je.. simple gila.. nak laju takut.. aku adalah sesat sekali.. lepas dah sesat mmg hati2 gila.. penat woo.. tapi tak kisahla.. mmg dah system dia mcm tu..

Lucky Draw : tang ni mmg mewah.. tapi mcm biasala.. aku tak dpt apa2.. Fadzlone paling happy.. tadi dalam trail punyala maki2 organizer.. sekali dpt gps.. senyum sambai hidung.. Azmi CM dpt tayar maxis.. lagi satu kalo x salah along kot dpt Helmet Limar

Makan : Paling out.. aku ingat plentong dah teruk dpt hot dog.. kat sini lagi hampeh.. dah la kayuh sampai 6 jam.. ada ke bagi karipap kari giant je.. lps tu kat sekitar sana xde pulak jual makanan langsung.. tapi inilah cabarannya..

Finish line : tak payah susah2 .. bukan ada ranking pun.. tapi rupanya top 100 dpt sijil + tshirt crew colour hitam.. tp sepatutnya adalah medal finisher buat kenangan rider mcm aku ni.. huhuhu

CP : simple.. air putih je.. langsung takda air mineral.. pisang pun kat CP2 & CP3.. kedekut gila lah organizer.. bagila isotonic kat CP3 tu.. barula ada power nak tolak kat bukit broga tu.

Trail : Masa briefing diorng pun dah ckp.. this is not a race.. jadiknya ingat pesanan YB je.. save yr energy until finish line.. jadik tak nak push sangat.. apapun mmg BEST gila.. downhill bunuh.. uphill x masuk akal.. tak rideable.. jem.. dan mcm2 yg tak pernah termasuk dlm kepala otak aku..
Mana nak carik trail yg sampai korang berenti kejap downhill pasal tgn dah krem.. lepas tu baru sambung balik.. macam pergi berperang .. berjuang ke titisan keringat terakhir..

Base to CP1 :'Black Mamba' A pure X-Country trail- Enjoy..
1 jam .. gila punya trail.. masuk offroad dah jem kat 5 minit.. lepas tu ride sikit jem lagi dlm 15 minit.. kalo kat johor ni dah lama kene maki,. tapi inilah PCC.. aku tak kisahla.. janji kayuh sudah.. masa ni bukit masih boleh kayuh lagi.. ada 1..2 ajela yg menolak.. tp downhill dia mmg BEST gila.. siap terbang2 lagi.. teknikal.. dan segala2nya.. tak macam kat johor .. asyik kelapa sawit je.. sini hutan asli beb... trail naik turun bukit macam ular.. hujung2 sampai kat CP1 ada sungai la pulak..

CP1 to CP2 : 'The Bitch'  - Masih lagi enjoy
Barulah aku paham maksud epic.. mmg kene pikul basikal kat gaung setinggi bangunan 3 tingkat .. tp ok lagi.. uphill gunung.. downhill 60 degree single trail yg licin gila.. dgn burgernya.. dgn lubangnya.. teknikal abisla.. mmg sukar untuk digambarkan dgn kata2.. kalo korang rasa gunung janda baik tu tinggi.. downhillnya tajam.. ni lagi maut punya.. brek pun dah 2..3 .. kali hangit baunya.. pulak tu ada V valley yg korang kene pikul beskal setinggi bangunan 3 tingkat.. fuhh.. nak rasa downhill pakai bontot kat sini laa

CP2 to CP3 :  'Enchanted Forest'-Yg tak masuk akal. 17km tu. Tough pasal energy level tinggal 10%je. Wa mau Balik....
banyak single trail yg fantastic..Jam dah pukul 11.30 .. aku tak sampai CP3 lagi.. air pun dah abis.. sampai kuil india aku berenti jap..mintak air suam.. mmg kene survive laa.. dlm otak mmg nak chicken je ni kalo sampai CP3.. nasib baik jumpa balik amir ngan azmi.. diorang la bagi aku semangat kayuh pelan2 nak ke CP3.. bunyi rantai dah macam apa.. krok..krak..krok..krak... Amir aku nengok dah berkali2 krem.. naik bukit je krem.. tapi kejap je dia recower.. turun bukit potong aku balik..Azmi pulak ngan aku siap menyanyi2 .. dgn lagu AXL's nya... inilah kekasihku.. hilangla penat sekejap.. Azmi ngan Amir jumpa downhill dah mcm setan.. aku kene slow sikit.. bahu .. belakang .. dah nak krem.. sampai CP3 dah kul 1.. perjuangan harus diteruskan.. INI KALILAH

CP3 to CP4 : 'Braveheart' - Paling tough.. Puncak bukit Semenyih
Ini paling mental.. perut ko dah la lapor.. kat CP bagi pisang je.. air isotonic pun takde.. badan aku dah totally exhausted.. sampai kat Bukit Beroga tu aku dah surrender.. tido jap .. mmg dah lunyai abis.. aku halau amir ngan azmi jalan dulu.. aku nak angkat kaki pun dah tak boleh lagi.. Nasib baik si Ijal penjara temankan aku masa aku tido.. Sempat pulak si Daud telepon .. pelik dia dekat pukul 2 tak sampai2 base lagi.. tinggal semangat ajelah utk meneruskan kayuhan.. downhill last bukit beroga tu pun best.. tajam + pjg.. aku siap berenti kejap.. cramp.. lps tu baru sambung balik.. tapi mmg teknikal gila.. hampir2 gak tergolek kat sini.. tapi x dpt menikmati sepenuhnya pasal ko dah penat gila.. otak pun dah x bole nak pikir lagi

Sampai base dah pukul 2:15.. mmg kayuhan yg takkan aku lupakan.. sekali lagi terima kasih buat Azam yg menguruskan segala pengurusan utk trip ni.. Tahniah buat PTK Navigation manager walaupun tak dpt top 100 .. tapi Jemi mmg paling champ la .. endurancenya bagus .. Amir pun sama.. mesti lepas pasal ko kene drive balik lps bertarung maut dalam trail.. Buat Arief .. selamat mencuba.. sekurang2nya ko dpt rasa pengalaman the real epic yg gila..

Fadzlone, Shafiz & Agos aje dari CM yg dapat menghabiskan kayuhan maut ni.. YB kecundang pasal pakai Heckler.. 16 kg punya beskal.. tak larat nak pikul..Pukul 6 baru bergerak dari Semnyih utk pulang.. sampai kedai Dot dah pukul 12.. hari2 yg cukup meletihkan tapi kenangan downhill ni dah 3 hari masih aku tak boleh lupa dia punya syok gila..

Sekian.. dari Mr T King of Autakari.. akhirnya Kong di PCC

Wakil PTK di PCC'2013

Along

Dot Tora-tora.. orang lain pikul kat sungai ni dia boleh terjun & kayuh?? dasatla..

Abang Joe

Hakim.. walau dah lama tak kayuh katanya tak mau ketinggalan di PCC


Abg Jai.. tunggu....

Sebelum gerak naik bas.

Majlis penyerahan medal utk helmy selaku crew di SAXC 2013

Beskal Ah Chong yg akan beraksi utk kriterium di sepang. Satu pengalaman yg amat berharga katanya fight dgn racer malaysia. Tayar bocor lagi.. apala nasib people's champ ni.. huhu

Jom.. kene sate kajang dulu

Ant Cyclemotion Founder .. Capt Neo..

Helmy..

majlis penyerahan jersey utk Pak ayub punya geng semasa jadik sweeper

Passport yg mmg cun la

Panjang
Ni la tempat kami membuta..

Makan malam

Ready for race

King yg dah kong.. 1st time sempat hisap rokok dalam trail.. kat kuil ni la mintak sedekah air kosong..

Mari2.. jagung rebus asli baik punya..



Satu kepuasan.. akhirnya..

Inilah lunch kami...huhuhu..

Rilek jap hisap rokok lagi kat CP3

Wa mau pengsan woo



Azmi & Arief

Grand lucky draw

Inilah V valley..

mat salleh ni rilek je kayuh sampai abis








Baru 4 km..  dah jem gila bila masuk offroad.. kesian pengguna jlnraya yg lain.. marah diorang tu

Ni je pahlawan CM yg berjaya lucky draw punya gambo dipotong

YB sampai base terus tido lagi.. lepak gila pikul heckler

mari pikul beskal




Senyumlaa.. lepas ni amik ko

Syafiz & Agos .. sempat cilok kat depan.. ceh





Wa kayuh satu roda je beb..


V hill lagi

Jemmm

Cross sungai lagi


Siap ada cross kayu balak lagi.. fuhhh.. lepak


Lagi senario di V hill


Jemm lagi nak cross jambatan 1/2 meter..


korang nengok dia punya elevation.. berapa byk gunung daaa...



Starting line


Azmi the Navigator.. kepuasan sampai finish line.. siap wheelie lagi.. paling power endurancenya di kalangan PTK

Nasib baik tak tergolek ni

Ni kot bukit broga

3 spinter PTK .. korang ni jaguh kampung aje.. baru CP3 semua dah kong..

Mr T - mencarik pengubat keletihan di SAXC. Ingatkan buat trail dah seksa.. kat sini lagi seksa daa.. tp mmg pengalaman yg cukup berharga

Akhirnya .. wa sampai jua

Awek Redbull

Arief.. walaupun dtg last minit.. tp tak rugi kan

Junior dlm pembikinan

Senyum lebor.. nasib baik ada passport lebih.. yea..yea.. dapat kayuh..



hahaha .. kami ada lesen PCC... korang ada?? bakar..bakar...

No comments:

Post a Comment